Skip to content
Home » Artikel Qoobah » Masjid Negeri Arau, Perlis – Pembekal Kubah Malaysia

Masjid Negeri Arau, Perlis – Pembekal Kubah Malaysia

Masjid Negeri Arau, Perlis Malaysia

Di tiap-tiap Negeri atau Kesultanan mempunyai masjid andalan atau keunikan tempat tersebut yang umumnya jadi masjid sentra, misalnya seperti masjid Raya di Indonesia. Di Negara Perlis pula mempunyai masjid yang diberi nama Masjid Negeri Perlis. Masjid itu dibuat pertama-tama pada tahun 1873 dalam pemerintahan Raja Syed Ahmad Jamalullail. Tetapi selanjutnya masjid lama digantikan dengan masjid baru di tahun 1973 saat dalam pemerintahan Raja Syed Putra Jamalullail.

Sampai sekarang ini Negeri Perlis masih tetap berupa Kesultanan. Tetapi sebelumnya Perlis adalah kerajaan yang ada di bawah naungan dari Kesultanan Kedah. Lantas diambil oleh Negeri Syam atau sekarang ini jadi Thailand. Hal tersebut memunculkan perbincangan dikalangan rakyat Kedah serta pada akhirnya menyatu untuk lakukan perlawanan atas penindasan Siam. Berikut semula terbentuknya Negeri Perlis yang selanjutnya masuk dengan beberapa Negeri yang lain untuk membuat satu Negara Federasi Malaysia.

masjid negeri arau perlis malaysia

Satu pelantikan dikerjakan sesudah Negeri Kedah serta jajahannya dibagi jadi empat. Keempat negeri itu diantaranya Perlis, Setul, Kubang Pasu serta Kedah. Seseorang Gubernur serta wakil Gubernur diambil untuk menyuruh satu Negeri. Di Negeri Perlis saat itu sebagai Gubernur ialah Raja Long Krok serta Syed Hussin Jamalullail menjadi wakil Gubernur. Momen itu jadi titik permulaan berdirinya Negeri Perlis dari jajahan awal mulanya.

Walau namanya tidaklah terlalu popular, Perlis atau negeri Perlis adalah negara sisi Malaysia yang ada di sangat utara semenanjung Malaya. Negeri ini adalah lokasi sangat kecil di federasi Malaysia dengan luas keseluruhnya 810 km persegi. Bila dibanding dengan Indonesia, luas itu dikit lebih luas dengan DKI Jakarta yang mempunyai luas 664 km persegi. Atau bahkan juga luasnya seperempat dari lokasi Daerah Spesial Yogyakarta yang mempunyai luas 3.133 km persegi.

Walau wilayahnya tidaklah terlalu luas, negeri ini mempunyai tempat melaksanakan ibadah kaum muslim yang populer. Namanya ialah Masjid Negeri Perlis yang ada di Arau. Pada tanggal 2 Safar 1392 Hijriah yang bersamaan dengan tanggal 18 Maret 1972 sudah ditempatkan batu pertama oleh Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hasan Jamalullail. Nyatanya waktu penempatan batu itu bertepatan dengan hari ulang tahun beliau yang ke 54.

Pada tanggal 6 Safar 1396 Hijriah atau tanggal 6 Februari 1976 masjid ini di resmikan oleh Tuanku Syed Putra Ibni Almarhum Syed Hasan Jamalullail. Saat 4 tahun semenjak penempatan batu pertamanya, masjid ini baru usai dibuat. Tapi sebelum masjid ini diresmikan, nyatanya ada satu masjid di Kangar yang disebut masjid pertama di Negeri Perlis. Nama masjid itu ialah Masjid Alwi.

Arsitektur dari masjid Negeri Arau Perlis mempunyai ide seni bina classic Arab Moor atau Maroko. Ciri dari masjid Negeri Arau ialah atapnya yang datar serta kubahnya bisa tampak dari terlalu jauh. Letak kubah ini kurang lebih 20 mtr. dari permukaan tanah. Bentuk kubah itu 1/2 lingkaran serta berwarna biru yang sesuai dengan warna dinding masjid.

interior masjid negeri arau perlis malaysia

Di bagian depan ada juga dua buah kubah kecil. Diluar itu ada menara masjid dibuat memiliki bentuk seperti kubah Masjid Negara di Kuala Lumpur. Memiliki bentuk yakni seperti payung yang tengah kuncup. Seperti dalam bangunan masjid lainnya, pada bagian dalamnya ada lukisan kaligrafi Al-Qur’an. Tulisan indah itu menempel pada tiang pintu mimbar dan mempunyai warna emas yang melambangkan mengenai warna kebesaran. Dibagian dalam masjid Negeri Arau diketemukan pula dinding serta tiang penyangga yang keseluruhnya warnanya berwarna putih. Ditambah lagi karpet yang teratur begitu rapi berwarna biru serta kuning dengan hiasan yang begitu menarik.

Pembekal Kubah Masjid Profesional di Negeri Arau Perlis Malaysia

Pakar Kubah Masjid merupakan syarikat kubah masjid profesional yang telah berpengalaman dalam pembekal kubah masjid selama puluhan tahun. Syarikat ini terlibat dalam raka bentuk kubah masjid, membina, membekal dan memasang kubah, khususnya untuk kubah masjid dan kubah surau.Yang saya tau di Malaysia terdapat banyak masjid dan surau yang belum memiliki kubah ataupun belum sempurna kubah masjid atau kubah suraunya, dan orang ramai tidak tahu bagaimana cara mendapatkan kubah masjid atau kubah surau modern di malaysia. Kami PT ANUGERAH KUBAH INDONESIA siap membantu anda dalam Pembekalan Kubah Masjid di Malaysia, pelbagai ukuran kubah kami kerjakan. Kubah surau yang kami kerjakan adalah dari kepingan galvalum dan enamel yang akan diberi pewarnaan anti gores dan sistem oven, sehingga kubah surau terlihat mengkilap karena ada lapisan epoxy. Dari Kepingan Galvalum dan Enamel tersebut akan disalut pada rangka keluli supaya terbentuk kubah masjid yang mempunyai kekuatan yang tinggi, kubah yang kami buat sangatlah ringan. Syarikat kami juga membekalkan kubah yang menarik dari ukuran diameter yang kecil 1.0 meter hingga 20.0 meter.

Ciri-ciri Kebaikan Pembekal Kubah Masjid Negeri Arau Perlis

Kubah Masjid dan Kubah Surau diperbuat daripada keluli tahan karat dan mempunyai ketebalan pelbagai mengikut permintaan dan pemasangannya terbukti masih kukuh, tidak berkarat dan masih bertahan selama 20 tahun. Kubah yang kami buat berbahan kubah surau galvalum dan kubah surau enamel, dengan pewarnaan menggunakan proses DUCO COATING dan juga Oven. Komponen yang digunakan sudah siap dipasang yang telah disediakan di kilang kami untuk memudahkan pembekalan kubah masjid dengan tepat waktu dan cepat. Kubah Kami sangat ringan, sehingga mudah dipasang di surau dan masjid. Kubah ini mampu menampung beban angin yang tertinggi di Negeri Arau Perlis Malaysia. Selain Menambah keindahan kubah surau anda, dengan adanya mutu tinggi yang kami berikan dan juga kos yang rendah dan mampu milik yang bercirikan senibina Islam. Secara tidak langsung meningkatkan penampilan masjid dan surau sebagai kekuatan dakwah dan syiar Islam.

error: Content is protected !!