Skip to content
Home » Artikel Qoobah » Masjid Ubudiah – Pakar Kubah Masjid Perak Malaysia

Masjid Ubudiah – Pakar Kubah Masjid Perak Malaysia

Masjid Ubudiah Kuala Langsar Malaysia

Masjid Ubudiah yang tempati satu diantara posisi paling atas dalam rincian masjid sangat indah di Malaysia ini dibuat dengan kuat di Jalan Istana, Kuala Langsar, Perak, Malaysia. “Ubudiah Mosuqe” atau “Masjid Ubudiah” ini berdiri dengan megah serta begitu anggun di Kuala Kangsar, dengan kubah emas serta menaranya sebagai satu kombinasi yang memikat baik disaksikan dari dekat ataupun dari jauh.

Bangunan Masjid Ubudiah ini didesain oleh Arthur Benison Hubback, yakni seseorang arsitek pemerintah Malaysia yang populer dengan hasil karyanya berbentuk Stasiun Kereta Api “Ipoh” serta Stasiun Kereta Api Kuala Lumpur.

Masjid Ubudiah Perak Malaysia

Riwayat Pembangunan Masjid Ubudiah

Pembangunannya diawali pada tahun 1913 pada saat pemerintahan Sultan Perak ke-28, Sultan Idris Murshidul Adzam Shah bin Alm. Raja Bendahara Alang Iskandar Teja.

Masjid Ubudiah ini terdapat di samping Mausoleum (Pemakaman) Kerajaan di Bukit Chandan. Sang Arsitek ditugaskan oleh Sultan untuk bangun satu masjid dengan keindahan yang mengagumkan menjadi bentuk sukur pada Sang Maha Pencipta atas pemulihan dari penyakit yang menempa lokasi Perak pada saat-saat itu.

Pada awal-awal pembangunan memang tidak menjumpai kesukaran apa pun. Tetapi lalu pekerjaaan terganggu seringkali saat 2 gajah peliharaan Sultan berkelahi serta lari mengakibatkan kerusakan marmer yang di import dari Italia.

Pembangunan Masjid Ubudiah lalu usai serta diresmikan di akhir tahun 1917. Pembangunan keseluruhnya habiskan keseluruhan cost sampai RM 200.000, angka yang lumayan besar pada awal era ke-19. Peresmian dikerjakan oleh Sultan Abdul Jalil Karamtullah Shah bin Alm. Sultan Idris Murshidul Adzam Shah I Rahmatullah, atau penerus Sultan Idris. Susunan serta Seni bangunan yang begitu memesona ini sekarang jadi satu diantara lambang kebanggaan buat semua kaum muslim yang ada di negara sisi Perak Darul Ridzuan, Tanah Karunia.

Sekarang ini, beberapa orang yang mungkin tidak sadar jika bangunan Masjid Ubudiah yang terdapat di Bukit Chandan, Kuala Kangsar ini sudah diperbaiki dari design awalannya pada tahun 1991, dengan arah untuk tingkatkan ruang sholat.

Perbaikan itu lah yang membuahkan bangunan yang bisa kita lihat sekarang ini. Perbaikan serta Pelebaran itu sudah di setujui langsung oleh Yang Mulia Sultan ke-34 Perak, Sultan Akhir Azlan Shah. Tetapi, beliau memberi 2 prasyarat penting pada proses perbaikan itu yakni tidak untuk merusak susunan asli, serta susunan bangunan penambahan tidak bisa begitu menonjol menaklukkan design aslinya.

Pada tahun 1990, Arsitek dari Suria sudah ditunjuk oleh Departemen Pekerjaan Umum Perak untuk men-desain susunan dari Masjid Ubudiah, sebab saat itu susunan asli dari banguna masjid asli telah hilang. Gambar design yang diukur itu baru usai dalam tempo 6 bulan serta di berikan ke Departemen Pekerjaan Umum Perak pada tanggal 10 Oktober 1990.

Gambar design arsitektur asli itu mempunyai semua detil bangunan dari mulai luas tempat, denah lantai, perancangan atap, elevasi, plafon, serta semua gambar detil (menara, pintu, jendela, dekorasi interior ataupun exterior).

Interior Masjid Ubudiah Perak Malaysia

Lalu, baru proposal design dengan perbaikan di sejumlah sisi di kemukakan serta ditenderkan. Pekerjaan perbaikan serta penyuluhan usai pada tahun 1994.

Perbaikan yang dikerjakan ialah pada kubah besar serta sisi kubah kecil yang sudah ditukar dengan kubah aluminium, sebab kubah asli yang terbuat dari beton sudah alami rusaknya. Lalu luas keseluruhannya ialah 3.187 hektar. Awalannya, masjid ini dilapis dengan pagar beton berlubang yang membuat lingkaran yang melingkari keseluruhnya 50.000 kaki persegi.

Arah penting perbaikan dikerjakan ialah untuk tingkatkan ukuran ruang sholat agar dihuni oleh semakin banyak jamaah dengan bertepatan. Dengan perbaikan serta penambahan keindahannya ini, Masjid Ubudiah bukan sekedar dipakai menjadi satu tempat wisata, tetapi dapat jadi satu tempat yang bisa memberi sarana pada semua penduduk perak untuk melaksanakan ibadah dengan bertepatan, khususnya pada perayaan hari-hari besar islam.

Pakar Kubah Masjid Berpengalaman Perak Malaysia

Pakar Kubah Masjid merupakan syarikat kubah masjid profesional yang telah berpengalaman dalam pembekal kubah masjid selama puluhan tahun. Syarikat ini terlibat dalam raka bentuk kubah masjid, membina, membekal dan memasang kubah, khususnya untuk kubah masjid dan kubah surau. Yang saya tau di Malaysia terdapat banyak masjid dan surau yang belum memiliki kubah ataupun belum sempurna kubah masjid atau kubah suraunya, dan orang ramai tidak tahu bagaimana cara mendapatkan kubah masjid atau kubah surau modern di malaysia. Kami PT ANUGERAH KUBAH INDONESIA siap membantu anda dalam Pembekalan Kubah Masjid di Malaysia, pelbagai ukuran kubah kami kerjakan. Kubah surau yang kami kerjakan adalah dari kepingan galvalum dan enamel yang akan diberi pewarnaan anti gores dan sistem oven, sehingga kubah surau terlihat mengkilap karena ada lapisan epoxy. Dari Kepingan Galvalum dan Enamel tersebut akan disalut pada rangka keluli supaya terbentuk kubah masjid yang mempunyai kekuatan yang tinggi, kubah yang kami buat sangatlah ringan. Syarikat kami juga membekalkan kubah yang menarik dari ukuran diameter yang kecil 1.0 meter hingga 20.0 meter.

Ciri-ciri Kebaikan Pakar Kubah Masjid Perak Malaysia

Kubah Masjid dan Kubah Surau diperbuat daripada keluli tahan karat dan mempunyai ketebalan pelbagai mengikut permintaan dan pemasangannya terbukti masih kukuh, tidak berkarat dan masih bertahan selama 20 tahun. Kubah yang kami buat berbahan kubah surau galvalum dan kubah surau enamel, dengan pewarnaan menggunakan proses DUCO COATING dan juga Oven. Komponen yang digunakan sudah siap dipasang yang telah disediakan di kilang kami untuk memudahkan pembekalan kubah masjid dengan tepat waktu dan cepat. Kubah Kami sangat ringan, sehingga mudah dipasang di surau dan masjid. Kubah ini mampu menampung beban angin yang tertinggi di Selangor Malaysia. Selain Menambah keindahan kubah surau anda, dengan adanya mutu tinggi yang kami berikan dan juga kos yang rendah dan mampu milik yang bercirikan senibina Islam. Secara tidak langsung meningkatkan penampilan masjid dan surau sebagai kekuatan dakwah dan syiar Islam.

error: Content is protected !!